Skip to content

Veelgestelde vragen

Kosten en tarieven

U betaalt een vast bedrag per jaar én per keer dat u uw grijze restafvalcontainer laat leegmaken of afval in de ondergrondse container gooit. Hoeveel dit is, verschilt per maat container. Hoe beter u het afval scheidt, hoe minder vaak u de restafvalcontainer aan de straat hoeft te zetten en hoe minder u dus betaalt. Als u meer restafval heeft en kiest voor een 140 liter of een 240 liter restafvalcontainer, betaalt u ook een hoger vast bedrag. Voor het GFT-afval en PMD-afval hoeft u niet per aanbieding te betalen. Deze kosten zitten in het vaste bedrag.

De gemeenteraad stelt de tarieven definitief vast in december. De BsGW brengt ieder jaar, uiterlijk in maart, de afvalstoffenheffing in rekening. Uw heffing bestaat dan uit twee delen:

  • het vaste bedrag per jaar dat u vooruit betaalt voor het lopende jaar.
  • de kosten van alle keren dat u de grijze container aan de straat heeft gezet of gebruik heeft gemaakt van de ondergrondse restcontainers van het voorgaande jaar.

De tarieven voor het ophalen van afval (afvalstoffenheffing) vindt u op de website van de BsGWVoor vragen over uw afvalstoffenheffing kunt u contact opnemen met de BsGW, telefoon 088 842 0420.

Het inzamelen en verwerken van afval wordt de komende jaren steeds duurder. Dit komt onder andere doordat de landelijke overheid hogere belastingen oplegt voor het verbranden van restafval. Dit merkt u in uw portemonnee doordat de afvalstoffenheffing omhoog gaat. U kunt er echter voor zorgen dat uw kosten minder hard stijgen. Dat doet u door beter afval te scheiden.

U betaalt namelijk een vast bedrag per jaar (vastrecht) en een bedrag voor elke keer dat u uw grijze container laat legen. Hoe minder vaak u uw container aan de weg zet, hoe minder u betaalt. Als u voor een kleinere grijze container kiest, bent u goedkoper uit dan bij een grotere container.

Als bewoner van een appartement betaalt u bovenop het vaste bedrag ook per inworp bij een ondergrondse container of per lediging van de eigen container.
U betaalt niet apart voor GFT-afval. Deze kosten zitten in het vaste bedrag. U betaalt dus geen apart vast bedrag voor de groene container en ook niet voor het aanbieden ervan. Het maakt dus ook niet uit welke maat groene container u kiest. U betaalt slechts één vast bedrag (afhankelijk van uw maat restafval container) en een bedrag per aanbieding van de grijze container.
Het vaste bedrag bij de ondergrondse container is voor inwoners die bijvoorbeeld in een appartement wonen en geen eigen container aan huis hebben. Alle inwoners betalen één keer per jaar het vaste bedrag. Als u de ondergrondse container gebruikt om extra afval weg te gooien, betaalt u dus alleen per inworp.

Containers aan huis

RD Maasland het restafval 1 keer per 4 weken op. Als u het afval goed scheidt, houdt u nog maar weinig restafval over. Als u toch niet uitkomt met uw container, kunt u kiezen voor een grotere maat container. Heeft u al een 240-liter restafvalcontainer? Dan is er de mogelijkheid om uit te wijken naar een ondergrondse container binnen de gemeente. Een inworp in de ondergrondse container kost €3. Dit is bijvoorbeeld een oplossing als u een gezin heeft met meerdere kinderen in de luiers.


De locaties van deze containers kunt u vinden op de pagina containers op deze website en op mijnafvalwijzer. Alle huishoudens hebben een afvalpas ontvangen waarmee de ondergrondse container opengemaakt kan worden. Zo worden ook uw inworpen geregistreerd.  

Het maximale gewicht voor alle maten containers is 75 kilo. Zwaardere containers kunnen de inzamelwagens niet tillen. Is uw container zwaarder? Dan kan deze helaas niet worden leeggemaakt.

Een containerwissel kunt u aanvragen via ons containerwisselformulier.


Een containerwisseling aanvragen kost € 35,- , behalve als u:

  • onlangs bent verhuisd (binnen 6 maanden na verhuizing)
  • een wisseling of extra container aanvraagt ivm een medische indicatie
  • wisselt naar een kleinere restafvalcontainer


Een tweede (dus extra) GFT-container aanvragen kost altijd € 35,-.


De gemeente Maasgouw brengt vanaf 1 januari 2023 geen kosten in rekening voor een containerwisseling of aanvraag.


Vindt u een container van 140 of 240 liter te groot? Dan kunt u voor de grijze container kiezen voor een inzetbak. De inzetbak vraagt u aan via het formulier containerwisseling.

De inzetbak van 40, 60 of 80 liter wordt in een kleine container (van 140 liter) gezet. U zet deze dus op gebruikelijke wijze aan de straat, maar alleen de inzetbak wordt geleegd. Hoe kleiner uw maat container, hoe minder kosten per leging.

Helaas niet. De levering van een gratis aanrechtbakje was een eenmalige actie bij de gratis wisselronde. Wij kunnen geen nalevering verzorgen.
Ja, u kunt beide containers tegelijkertijd aanbieden op de inzameldag.
RD Maasland het restafval 1 keer per 4 weken op. Als u een keer niet uitkomt met uw restafvalcontainer, kunt u een inworp doen bij een ondergrondse container voor restafval. Deze ondergrondse containers zijn te openen met de afvalpas, die ieder huishouden eind 2021 heeft ontvangen. Kijk bij containers voor de locaties van de ondergrondse restcontainers of op MijnAfvalwijzer.

PMD (Plastic, Metaal en Drinkpakken)

PMD-afval dat in transparante zakken wordt ingezameld is minder vervuild dan PMD-afval dat in verzamelcontainers ingezameld wordt. PMD dat teveel vervuild is, moet alsnog als restafval verbrand worden. Dat is duurder. Ook is het aan huis inzamelen van het PMD-afval een verhoging van de service voor inwoners.

In de gemeente Maasgouw en Roerdalen halen we het PMD-afval 1x per 2 weken aan huis op. Goed om te weten:

  • Alleen in de doorzichtige gratis PMD-zakken.
  • Zoveel mogelijk zakken bij elkaar, aan de kant van de weg waar u normaal uw container zet
  • Zakken dichtknopen en zoveel mogelijk aan elkaar binden
  • Zakken niet volproppen, deze scheuren dan sneller en zijn lastig op te pakken voor de inzamelaar
  • Alleen LEEG verpakkingsmateriaal in de zak. Schoon hoeft niet, maar geen etensresten erin laten zitten!
  • Verkeerd afval? Dan blijft de zak staan.  
De inzameling van PMD in de gemeente Leudal vindt plaats via de wijkparkjes. De gemeenteraad heeft hiervoor gekozen, omdat inwoners via een enquête hebben aangegeven dat ze met deze inzamelwijze tevreden zijn.

Medisch afval en luiers

De gemeenten hebben ervoor gekozen om nog geen luiercontainers te plaatsen. Installaties die luiers verwerken, zitten vol waardoor de luiers nog steeds als restafval  verbrand worden. Zolang er geen plek is om luiers ook echt te recyclen, zamelen wij de luiers ook niet apart in. Babyluiers horen dus voorlopig bij het restafval.


Als u niet uitkomt met uw container, kunt u kiezen voor een grotere maat container. Heeft u al een 240 liter restafvalcontainer? Dan is er de mogelijkheid om uit te wijken naar een ondergrondse container binnen de gemeente. Een inworp in de ondergrondse container kost €3. De locaties van deze containers kunt u ook inzien via de digitale Afvalwijzer. U kunt de container openen met uw afvalpas. Het gebruik van de ondergrondse container is wellicht ook een oplossing bij geuroverlast in warme maanden.  

Uw gemeente heeft een regeling voor mensen met veel medisch afval, bijvoorbeeld door incontinentie, een nierziekte of een stoma. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over de regeling.


Mogelijk komt u in aanmerking voor een gedeeltelijke vrijstelling van de afvalstoffenheffing. Een medische vrijstelling kunt u aanvragen op de website van de BsGW.


U kunt bij RD Maasland een extra 240 liter restafvalcontainer aanvragenDe extra container ziet er precies hetzelfde uit als uw grijze restafvalcontainer.

Ook kunt u van de ondergrondse containers binnen de gemeente gebruik maken met uw afvalpas. De locaties van deze containers kunt u vinden op de pagina containers en op MijnAfvalwijzer

Bedrijfsafval

Ja. De gemeente heeft een zorgplicht voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Als huishouden betaalt u hiervoor afvalstoffenheffing. Ook als het gaat om een bedrijf op een (particulier) woonadres, moet u een groene en grijze container aan huis hebben. De containers horen bij de woning, niet bij u als gebruiker.

Als inwoner van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen vrijkomen, bent u verplicht de vaste kosten te betalen van de afvalstoffenheffing. Deze kosten zijn niet alleen voor de inzameling van restafval, GFT-afval en papier, maar ook andere zaken als het gebruik van het milieupark, de glasbak en de textielbak zijn hierbij inbegrepen.  

Uw inzamelgegevens bekijken (DIFTAR)

1. Ga naar de app Afvalwijzer of www.mijnafvalwijzer.nl

2. Log in met uw postcode en huisnummer

3. Ga naar het menu en kies DIFTAR

4. Voer hier uw persoonlijke toegangscode in. De toegangscode staat in de brief die u in de eerste helft van februari heeft ontvangen van RD Maasland.

5. U krijgt een overzicht van de ledigingen van uw restafvalcontainer en/of het aantal keer dat u restafval in de ondergrondse container hebt gedaan.


Let op: Vanaf onderstaande datum kunt u uw gegevens bekijken:

• Roerdalen: 1 februari

• Leudal: 8 februari

• Maasgouw: 15 februari    

Nee, de code hangt samen met uw woonadres en afvalpas. U kunt deze niet wijzigen in een eigen code. U kunt wel aangeven dat de code onthouden wordt door uw mobiel of computer, zodat u deze de volgende keer niet opnieuw hoeft in te voeren.
U kunt een nieuwe toegangscode aanvragen via de DIFTAR-pagina op www.mijnafvalwijzer.nl of de app Afvalwijzer. De toegangscode wordt per brief toegestuurd. U ontvangt de code binnen vijf werkdagen.
De toegangscode is gekoppeld aan uw adres en afvalpas. Heeft u onlangs een nieuwe afvalpas ontvangen? Dan ontvangt u ook een nieuwe toegangscode. Heeft u geen nieuwe pas aangevraagd? Kijk dan eerst goed of u de code goed heeft ingevoerd. Let ook op hoofdletters en kleine letters. Werkt dat niet, vraag dan een nieuwe toegangscode aan via de pagina DIFTAR op de app Afvalwijzer of via www.mijnafvalwijzer.nl.  
Uw gemeente kan u vertellen hoe vaak u uw container heeft laten leegmaken of gebruik heeft gemaakt van de ondergrondse container.
PMD en GFT wordt gratis ingezameld. Alleen voor de ledigingen/stortingen van uw restafval moet u betalen. Daarom wordt alleen het restafval weergegeven.
De ledigingen en stortingen worden ’s nachts verwerkt. Daags na de lediging of storting ziet u deze terug in het overzicht.
Neem contact op met RD Maasland. Wij kunnen nagaan of de storting als gevolg van een storing ten onrechte twee keer is geregistreerd. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via 0475 594236 van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 16.30 uur.

Meer weten?

Al het afvalnieuws kunt u lezen via de app Afvalwijzer of de website Mijnafvalwijzer. Hier vindt u een overzicht van alle inzameldagen én meer informatie over afval scheiden. En als er iets wijzigt in de inzameling krijgt u een berichtje, zodat u altijd snel op de hoogte bent.

Ook handig: U kunt via de app instellen dat u een herinnering krijgt als u uw afval aan de weg moet zetten. U kunt de app Afvalwijzer gratis downloaden via de Google Play Store of de App Store.


Wilt u toch liever een papieren kalender, dan kunt u deze zelf downloaden en printen via de website Mijnafvalwijzer. Heeft u geen printer, dan kunt u via de website Mijnafvalwijzer een papieren kalender aanvragen. De papieren kalender valt binnen twee weken na aanvraag bij u in de brievenbus. 

Heeft u een andere vraag, dan kunt u uw vraag stellen via email info@rdmaasland.nl

Of neem telefonisch contact op met uw gemeente.